Direktlänk till inlägg 20 februari 2010

Nu är det snart igång!!!

Av M - 20 februari 2010 07:20

Igår morse lämnade jag Tvåan och Trean på förskolan och sedan tog Ettan och jag tåget in till Uppsala.

Vi tog stadsbussen till Ackis, där jag trodde att jag bara skulle lämna blodprov för att kolla hormonnivån genom att jag tänker vara med i en extra studie under äggdonationsprocessen, när den drar igång.


MEN...

Det blev även ultraljud på äggstockarna och medicininstruktioner...


FÖR...

Den 10:e mars kommer jag att börja spraya och hela äggdonationsprocessen är igång helt och fullt!!!


Wiiiiiiiiiie det är så himla pirrigt!!!

Kan inte fatta att det är på riktigt nu. Verkligen på riktigt.

Jag har en hel kasse hemma med alla mediciner och utrustning som behövs... *Pirr pirr*

Nu följer bara låååååååååånga tre veckor innan jag får börja.


Jag fick även reda på vilken slags hormonstimulerande medicin jag kommer att få och det var så roligt att se hur förväntansfull "min" barnmorska M-B var när hon skulle öppna kuvertet för att "avslöja" det. Hon visste ju inte heller. Och jag blev alldeles lycklig när jag såg hennes glädje över att det blev just MenoPur. Hihi.


Att åka till Ackis och träffa personalen där känns så givande. Det är en speciell och lugn stämning där uppe på reproduktionscentrum. Samtidigt känns det lite konstigt också. För alla där blir så glada och tacksamma. Över lilla mig och att jag vill donera.

Jag förstår ju i och för sig varför.

Jag vet att det är stort och det känns sååå himla roligt att kanske kunna hjälpa någon/några att få uppleva det allra största som finns...

Men ändå.

Det är liksom inget konstigt för mig att donera. Det känns så självklart och inget att fundera över.

Så alla dessa översvallande tack känns väldigt glädjande men ändå så svåra att ge respons på.

Jag tycker ju att det är JAG som skall tacka, för att jag får chansen att ge.

Tacksam för att det är någon som vill ha mina ägg, som annars bara hade gått till spillo varje månad.

Glad för att någon kanske kan ha nytta av dem, innan de blir för gamla för att ges bort.

Och det gör jag och blir jag.

Tackar och blir glad, menar jag.

Är det någon som hänger med i mina snurriga tankar?!

 

 
 
/Anitha

/Anitha

20 februari 2010 08:23

Jaaa! Åh, vad roligt! Önskar jag också kunde göra det :-)

http://aurora-borealis.bloggagratis.se

 
Lotta

Lotta

20 februari 2010 12:03

Jag tycker att det du gör är fantastiskt för det är inte självklart. Jag hoppas att du kommer må bra av behandlingen och inte få det så jobbigt som jag fick det. fast det är en annan situation för dig, det är ju bara positivt, inget som du behöver oroa dig för. För mig var det nog mest psykiskt jobbigt. Heja dig! :-)
Kram

http://www.palequeen.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

21 februari 2010 08:03

Jag visste inte att man måste gå igenom en massiv hormonbehandling när man donerar ägg. Men när jag tänker på det är det ju lite självklart. Jag är en sån som blivit för gammal antagligen men annars hade jag absolut kunnat tänka mig att donera. Det är ju faktiskt lite av en egotripp är det inte? Så skulle jag se på det iallafall...? Jag hoppas du förstår hur jag tänker och inte tar illa upp. Men vi brukar ju tänka lika så du fattar nog min känsla. Vad spännande att se hur många ägg du "lägger". Ju fler desto bättre!

 
Morgana

Morgana

21 februari 2010 08:41

Anitha: ja, jag är så glad att jag hinner nu det här sista året... :-)

Lotta: ja, det är ju det. Jag slipper ju den psykiska stressen liksom... även om det känns lite nervöst ändå, för jag vill ju så gärna att det skall bli många ägg och att det skall fungera för mottagarna!!

Persilja: Jo, det är samma behandling som vid en IVF. Allt för att få så många ägg som möjligt. Lite läskigt känns det allt att bli satt i klimakterie och så och alla konstgjorda hormoner (har ju bara ätit hormoner för typ 20 år sedan i ett par månader bara), samtidigt som det känns jättejättespännande!
Genom att jag är så "gammal" som jag är så har jag inte alls lika många äggblåsor som jag hade haft om jag varit i tjugoårsåldern. Men jag har typ 14 stycken i dagsläget och blir det plockbara ägg i alla dem så är det toppen!! :-)
Och ja, egotripp är det definitivt.
Det är ju en helt underbar känsla att få ge och att få ge något så här stort!!! :-)
Och att vara behövd och kunna hjälpa till på det här viset.
Ååååh jag hoppas sååå mycket att det skall bli många fina ägg och att det skall gå bra för mottagarparen!!!

http://queenofnight.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lotta

21 februari 2010 10:14

Du kan ju få väldigt många ägg när du stimuleras och stora blir de, de sista dagarna innan plock så har du nog svårt att gå helt upprätt ;-) Jag fick ut 15 ägg. Lycka till nu!

 
Morgana

Morgana

21 februari 2010 10:18

Lotta: mmm det skall bli "spännande" att se hur det känns...
I vanliga fall så har jag ganska så kraftiga ägglossningssmärtor just dagarna innan när ägget växer till sig ordentligt och som "träningsvärk" efteråt när det har släppt, så jag undrar hur det här blir... ;-)
Antar att det blir en del panodilknaprande *L*

http://queenofnight.bloggplatsen.se

 
soniaP

soniaP

21 februari 2010 11:01

Det är helt underbart det du gör och det är definitivt dem som ska tacka. Jag menar du ska hormon behandlas och får utstå en hel del. Hur plockar de äggen - är det smärtsamt?
All heder till dig - jag kan villigt medge att jag inte hade gjort det!

http://salaallehanda.com/bloggar/hantihuddunge/1.5

 
Ingen bild

Annika (med Melvin och Ville)

1 mars 2010 19:17

Har läst lite bakåt i din blogg idag och först nu förstått det där med att äggdonationen! :). Bättre sent än aldrig.

Mina barns enda kusin, min brorson, skulle inte ha funnits om inte en kvinna donerat ägg!!!!

Min bror och hans fru är de lyckligaste i hela världen för sin fina A. Tyvärr lyckades inte försöket med syskon, men de har sin A och är oändligt tacksamma mot den kvinna som gjorde det möjligt för dem!

Underbart, härligt det du gör. Själv är jag för gammal....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M - 18 juni 2020 11:49

Nu har det återigen gått alltför lång tid. Och det är inte brist på saker att skriva om. Tvärtom. Massor behöver komma ut och ner i skrift. Jag har dock insett två saker och det är verkligen inga undanflykter: *Jag behöver en dator. Som står på...

Av M - 8 juni 2020 23:42

Om musik förut varit lika nödvändigt som luft för att kunna andas, så är den nu allt. Jag lever musik...är musik....så där så hela kroppen vibrerar darrar känner i minsta lillacell och nervtråd. Melodier, rytmer, texter, röster... när ens hela varels...

Av M - 5 juni 2020 08:21

Åh jag måste komma igång att skriva igen. Tappade lite sugen då ett låååångt inlägg bara försvann vid publicering bara för att min mobil växlar uppkoppling mellan wi-fi och mobildata när jag skriver i sovrummet. Gaaah. Och på jobbet så har kolleg...

Av M - 23 maj 2020 07:03

En vecka kvar och jag kan knappt bärga mig...jag är otroligt obra på tålamod haha.   I veckan som kommer är det en massa möten och grejer på schemat. Jag får se om det blir fortsatt vabb eller inte. Den där hostan har ju en tendens att sitta i, s...

Av M - 22 maj 2020 19:04

Att längta så jag knappt vet var jag skall ta vägen...   Veckan har bestått av vabb sedan måndag efter lunch. Njutiga hemmadagar och idag åkte vi till en badplats för årets första dopp. Barnen badade, inte jag haha. Jag kunde ju absolut lagligt s...

Ovido - Quiz & Flashcards