Direktlänk till inlägg 8 april 2010

Plockdag bestämd!

Av M - 8 april 2010 17:26

Dagens status (dag 8 med sprutor):

14 äggblåsor totalt.

Flest och störst på vänster sida och det är där jag känner av min ägglossning som allra bäst i vanliga fall.

1 stycken på 18 mm

3 stycken på 15-17 mm

5 stycken på 10 mm cirkus

5 stycken mindre


Det är fem dagar kvar till plock, vilket innebär att varje äggblåsa kommer att växa drygt 10 mm till.

Sedan kommer det ju säkert inte att bli ägg i varenda äggblåsa.

Speciellt med Menopuren så sade min läkare idag, att den medicinen kanske inte ger lika många ägg som andra hormonpreparat. Men att det istället kan bli bättre kvalitet på de ägg som blir.

Och det är ju det som är huvudsaken.

Men jag blev i alla fall glatt och positivt överraskad över antalet äggblåsor. Jag trodde att det skulle bli mycket färre med tanke på min ålder...

Läkaren sade att de blåsor som växer sig alltför stora innan plock, de blir det inget av.

Men att det här såg ut att kunna bli riktigt bra.

Med storlek och tajming med plock och allt.

Najs!

Och hur pirrigt som helst!


Lördag kväll blir sista dag med MenoPurspruta.

Söndagkväll tar jag Ovitrelle (spruta för ägglossning).

Och tisdag morgon skall jag infinna mig på Reproduktionscentrum, Akademiska Sjukhuset, där jag skall plockas. Yes yes yes!!!

Min enda noja just nu, är dels att det inte skall finnas ägg i äggblåsorna.

Men även att jag skall släppa äggen INNAN de hinner plocka dem.

Men jag litar på att de vet vad de gör när de sätter datum.


Och så fick jag ju lite till att klura på.

IFALL det finns ägg i blåsorna och IFALL de är fina och IFALL att de funkar.

Då har jag klurat på att kanske försöka hinna donera en gång till innan jag fyller 36...

(och har jag en gång tänkt en tanke, då är det stört när omöjligt att tänka bort den... Jag känner mig själv.)

Vilket stör mina egna Danmarksplaner med tanke på SGI och andra ganska så viktiga, praktiska saker nu då jag är arbetssökande och bara timvikar.

Jag hade i så fall velat köra på så fort det bara går med nästa äggdonation (och när det fungerar rent fysiskt, så ingenting blir knas med kroppen förstås), men med sommarstängt på enheten så blir det ändå inte förrän till hösten.

Jag har ju mått så himla bra under den här resan, så att INTE donera en gång till om det visar sig att mina ägg är dugliga, det känns heltokigt...

Jaja, det tål att tänkas på.

Och jag behöver egentligen inte tänka på det alls just nu.

Inte förrän efter att tisdagen är överstånden och närmaste tiden därefter  som visar hur det går med mina ägg.

Så jag släpper den tanken för stunden. (tror jag hihi)



 
 
Martina

Martina

8 april 2010 19:04

Underbart, underbart, underbart!
Ska tänka lite extra på dig på tisdag och håller alla tummar jag har, det kommer gå galant! :)
Kram M

http://www.moremarketing.se

 
Ingen bild

Veronica/Edvina

8 april 2010 21:01

Håller tummarna för att det finns många ägg i blåsorna. Förstår att det tål att kluras på du hade ju faktiskt tänkt dig ett liten bebis i magen också. Sen är det väl så att man inte får bli gravid inom en viss tid efter äggdonation va? Svårt val.
Har du skrivit ngt brev till det ev. kommande barnen? Eller får man inte göra det på Akademiska?
Håller tummarna för bara bra ägg!
Kramisar

 
Morgana

Morgana

9 april 2010 11:59

Martina: :-) Vad du är gullig! Kram!

Veronica: om man får bli gravid eller inte, har jag inte fått någon som helst information om. De vet ju min önskan och har inte sagt något om det. Däremot har de sagt att så fort äggplocket är gjort och mensen kommer, så skall alla konstgjorda hormoner vara ur kroppen. För det har jag varit lite nervös för, att de skall hänga kvar.
Jag håller på och klurar på brev. Har inte riktigt funnits tid att sitta och skriva ett ännu, med jobb och krassliga Underbaringar.
Kram till dig!

http://queenofnight.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Helen

9 april 2010 16:34

Vad spännande! Hoppas allt går jättebra

 
soniaP

soniaP

9 april 2010 17:04

med tanke på din storlek måste ju hela maggen vara full med äggblåsor. Känner du något annorlunda? Och naturligtvis jättelyck till du är ett helgon!

http://salaallehanda.com/bloggar/hantihuddunge/1.543921-hant-i-huddunge

 
Camilla

Camilla

9 april 2010 23:06

Hej! Har följt din blogg under din äggdonation. Har själv gjort blodproverna o dom ser bra ut. ska till läkaren den 22 april o sen kuratorn. Hoppas såååå att jag är lämplig donator!! Min omgivning är inte jättepositiva till detta eftersom alla är rädda att jag ska må jättedåligt under behandlingen. Om jag skulle må jättedåligt, hur lång tid pratar vi om då? För de börjar väl när man börjar med nässprayen?
Mvh Camilla

http://cmagnell.blogg.se/?tmp=09225301

 
Morgana

Morgana

10 april 2010 07:24

Camilla: Heja heja heja dig!!!
Jag håller tummen för att allt flyter på smidigt för dig!
På bipacksedeln till nässprayen så står det om de biverkningar man kan få. Vissa är vanliga, så som "klimakteriebesvär" med svettningar och värmevallningar och så. Får man besvär, så brukar de oftast gå över (säger bipacksedel, barnmorska osv) när man väl börjar tillföra hormoner till kroppen igen.
Själv har jag ju varit lyckligt lottad och inte känt så mycket.
Och hade jag fått en massa biverkningar, så hade det ändå känts så himla mycket värt det.
Vad är egentligen en månad av mitt liv, om det kan skänka livslång glädje till någon annan?
Så har jag resonerat och kanske har även det hjälpt till att jag inte behövt må så dåligt?
Psykets kraft är starkt :-)
Samtidigt så har jag redan varit i typ klimakteriet de senaste åren, då jag ammat och inte haft någon mens/ägglossning. Så för mig så var skillnaden inte så stor. Jag var ju van att inte ha hormoner i kroppen.
För andra upplevs det kanske annorlunda då...

STORT lycka till, till dig!

Kram
/Morgana

http://queenofnight.bloggplatsen.se

 
Morgana

Morgana

10 april 2010 07:27

Helen: Jaaa, det är verkligen jättespännande nu! :-)

Sonia: hihi nä, det är ju det jag inte gör. Inget annorlunda mot förut. Ägglossningskänningarna börjar komma, men inget värre än vanligt. :-)

http://queenofnight.bloggplatsen.se

 
Camilla

Camilla

10 april 2010 23:01

Tack för ditt svar!! Då e de alltså typ en månad man ev mår dåligt. Exakt så har jag sagt till alla, lätt jag kan må dåligt en månad för att hjälpa någon annan!! Tror t o m de e lättare för mig att må dåligt för någon annans skull. Känner mig sååå exhalterad o kan inte för mitt liv förstå varför inte fler vill göra det.. För mig känns de så självklart att iaf testa om man är lämplig.. Min dotter är det bästa som någonsin hänt mig o kan jag hjälpa andra att få uppleva den lyckan är det ju fantastiskt!! Längtar massor till jag ska till läkaren! Men vill inte vänta ett halvår sen! Jag vill nuuu!! :)Lycka till med plocket!!!

http://cmagnell.blogg.se/?tmp=09225301

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M - 18 juni 2020 11:49

Nu har det återigen gått alltför lång tid. Och det är inte brist på saker att skriva om. Tvärtom. Massor behöver komma ut och ner i skrift. Jag har dock insett två saker och det är verkligen inga undanflykter: *Jag behöver en dator. Som står på...

Av M - 8 juni 2020 23:42

Om musik förut varit lika nödvändigt som luft för att kunna andas, så är den nu allt. Jag lever musik...är musik....så där så hela kroppen vibrerar darrar känner i minsta lillacell och nervtråd. Melodier, rytmer, texter, röster... när ens hela varels...

Av M - 5 juni 2020 08:21

Åh jag måste komma igång att skriva igen. Tappade lite sugen då ett låååångt inlägg bara försvann vid publicering bara för att min mobil växlar uppkoppling mellan wi-fi och mobildata när jag skriver i sovrummet. Gaaah. Och på jobbet så har kolleg...

Av M - 23 maj 2020 07:03

En vecka kvar och jag kan knappt bärga mig...jag är otroligt obra på tålamod haha.   I veckan som kommer är det en massa möten och grejer på schemat. Jag får se om det blir fortsatt vabb eller inte. Den där hostan har ju en tendens att sitta i, s...

Av M - 22 maj 2020 19:04

Att längta så jag knappt vet var jag skall ta vägen...   Veckan har bestått av vabb sedan måndag efter lunch. Njutiga hemmadagar och idag åkte vi till en badplats för årets första dopp. Barnen badade, inte jag haha. Jag kunde ju absolut lagligt s...

Skapa flashcards