Direktlänk till inlägg 1 augusti 2012

Häcken full

Av M - 1 augusti 2012 10:45

Jag suger girigt i mig av semesterns sista skälvande stunder.

Njuter nuet med mina Underbaringar.

Gör ingenting. Skrotar omkring. Pysslar och grejar. Möblerar om och byter rum. Kompisleker. Och så stickar jag förstås.

Och äter choklad.


Idag var vi uppe sedan före 06.

Och innan klockan slog sju så stod jag med häcksaxen i högsta hugg.

 

Upp till kamp!

För jisses vad häcken har växt på bara någon månad. Idag bestämde jag mig för att verkligen ta ner den ordentligt i hörnan vid korsningen också, så grensaxen blev min bästa vän för en stund. Och skottkärran. Hela släpkärran var till slut fylld med häckrens, grenar, löv och brännässlor. För mitt i ena kortsidan av häcken så är det ett megastort brännässleställe. Där försvann nämligen buskarna för snart sex år sedan, då jag nyinflyttad bestämde mig för att ta ner både häcken (där fick jag hjälp av trädgårdsmästare, för det var ingen häck. Det var bara en massa ihopvuxna träd, som var högre än huset) och bersån. Och det som motorsågades bort från bersån lastade jag på en stor traktorkärra - som backades in, just rakt genom häcken.

Nu ser det dock fint ut igen och jag planerar att köpa några aroniabuskar att plantera där.

Energi fick jag av Tvåan och Trean, som under tiden jag klippte lagade smultronsoppa med vinbär, vindruvor och äpple som de då och då kom ut och matade mig med. Gullungar! Det är så fantastiskt roligt att pyssla med sånt här som tar lite längre tid i trädgården, när jag vet att de har så skoj tillsammans och leker och busar under tiden. Mina fina Underbaringar.


I alla fall.

Några timmar senare, så kunde jag nöjd och glad pusta ut - med darrande händer och kroppen kliandes av imaginära fästingbett och reella myggdito.


Och aldrig har väl frukosten smakat så gott (förutom på hotell haha) som då. Vallmofröfrallor med smör och herrgårdsost och grönsaker. Mums.

Och aldrig har väl en dusch varit så skön (förutom efter de uppfriskande och uppväckande morgondoppen i västkusthavet förra veckan). Speciellt som jag inte såg skymten av någon fästing. Just då, that is.


Nu tittar Tvåan och Trean på Kalle och Chokladfabriken. I sällskap med lite choklad förstås. Det går liksom knappt att titta på den filmen annars. Så det så.

När jag var liten så var den boken en av mina favoriter. Fast jag kunde bara läsa den på lördagar. Efter att jag varit till kiosken och fått godis ihopplockat från godissnurran bakom disken. I en sådan där påse med olikfärgade cirklar som gick i varandra. Oj, så full den där påsen kunde bli om man valde många sockerbitar.


Hmm.

Stickningen kallar.

Underbaringsgos likaså.

Och kanske en och annan bit choklad.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M - 18 juni 2020 11:49

Nu har det återigen gått alltför lång tid. Och det är inte brist på saker att skriva om. Tvärtom. Massor behöver komma ut och ner i skrift. Jag har dock insett två saker och det är verkligen inga undanflykter: *Jag behöver en dator. Som står på...

Av M - 8 juni 2020 23:42

Om musik förut varit lika nödvändigt som luft för att kunna andas, så är den nu allt. Jag lever musik...är musik....så där så hela kroppen vibrerar darrar känner i minsta lillacell och nervtråd. Melodier, rytmer, texter, röster... när ens hela varels...

Av M - 5 juni 2020 08:21

Åh jag måste komma igång att skriva igen. Tappade lite sugen då ett låååångt inlägg bara försvann vid publicering bara för att min mobil växlar uppkoppling mellan wi-fi och mobildata när jag skriver i sovrummet. Gaaah. Och på jobbet så har kolleg...

Av M - 23 maj 2020 07:03

En vecka kvar och jag kan knappt bärga mig...jag är otroligt obra på tålamod haha.   I veckan som kommer är det en massa möten och grejer på schemat. Jag får se om det blir fortsatt vabb eller inte. Den där hostan har ju en tendens att sitta i, s...

Av M - 22 maj 2020 19:04

Att längta så jag knappt vet var jag skall ta vägen...   Veckan har bestått av vabb sedan måndag efter lunch. Njutiga hemmadagar och idag åkte vi till en badplats för årets första dopp. Barnen badade, inte jag haha. Jag kunde ju absolut lagligt s...

Skapa flashcards